2011. november 19.

Zwack Izabella egy családi vállalkozás generációs kihívásairól

Nem az Unicum, hanem a családi vállalkozás sikerének titkát tudhattuk meg Zwack Izabellától a Personal Hungary szakkiállításon. Izabella a hatodik generációt képviseli, testvérével 2008 óta a vállalat igazgatóságának tagja, ekkor vették át a stafétabotot édesapjuktól. A sokoldalú üzletasszony előadásában őszintén beszélt arról, mit jelent számára a családi vállalkozói lét, mire kötelez a múlt, és milyen kihívásokat tartogat a jövő.

Elkötelezettség évszázadokon át

"Companies come and go", azaz vállalatok jönnek és mennek - idézte Zwack Izabella Paul O'Neill volt pénzügyminisztert, hogy mindjárt meg is cáfolja az állítást. A családi vállalat az egyik legrégebbi intézmény, amely létezik a világon: a Japánban található Houshi Onsen hotelt 747-ben építették, és ma a 46. generáció működteti, Olaszországban az Antinori család már a Sixtus-kápolna megépítése előtt a bor szolgálatában állt, a LEGO azelőtt kezdett fajátékok gyártásába, hogy Dániában a parlamenti demokrácia létrejött volna, a Hermes család pedig már a francia forradalom előtt megnyitotta üzletét a Grand Boulevard-on. A felsorolásból nem hiányozhat egy magyar példa sem: a Zwack-család 1790 óta elkötelezett továbbörökítője egy gyógynövényekből készült, sötétbarna színű, keserédes italnak, melyet Unicumnak neveznek.

A magyarok nagy része családi vállalkozás címszó alatt egy lángossütőt képzel el, ahol együtt dolgozik anyuka, apuka, és esetleg besegítenek a gyerekek is - mesélte meglepő tapasztalatát Izabella, de hozzátette, valóban nem könnyű megfogalmazni, mit is takar pontosan a családi vállalkozás fogalma. Az Európai Unió definíciója szerint az a fontos, hogy legalább egy családtag dolgozzon a cégben, és a többségi tulajdon a családé legyen. Izabella meghökkentő adatokat sorolt fel: a skandináv országokban a családi vállalatok termelik a GDP 70 százalékát, míg az uniós átlag 40 százalék. Amerikában a munkahelyek 60 százalékát családi vállalatok adják, a Standard & Poor's Top 500-as listáján szereplő cégeknek pedig a 34 százaléka családi vállalat. A történelmi múltnak is köszönhető, hogy Magyarországon ezek a cégek kisebb szerepet játszanak, míg Európában, vagy Japánban gazdasági szempontból sokkal jelentősebb a szerepük.

A HÍR FOLYTATÁSA >>

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...