Nőtárs Alapítvány - A nők társadalmi és gazdasági egyenlőségéért
A Nőtárs Alapítvány célja, hogy a társadalomban és a gazdaságban a gyakorlatban is megvalósuljon a nők egyenlősége tudatos, jól informált, gender-szemléletű nők és férfiak által.
Ha kérdésed, észrevételed, javaslatod van, írj emailt: info[kukac]notars.hu, vagy küldj üzenetet a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2011. október 29.

Genderqueer - Lidia Krawczyk és Wojtek Kubiak kiállítása

Lidia Krawczyk és Wojtek Kubiak kiállítása az önmeghatározás, azon belül is az egyén kulturális és szexuális identitásának problematikáját érinti. A genderqueer fogalma a gender (társadalmi nem) és queer (a szó jelentése eredetileg furcsa, különös, szokatlan) összetétele, a társadalmi nemek tudományának egyik alterületéből, a queerelméletből vált ismertté, a nem bináris (férfi vagy nő) nemi identitáshoz kapcsolódik. 
...
Az olajfestmények olyan "nemekbe öltözött" személyek képmásai (K., G., I., M. stb.), akik a megfelelő kellékek, mint például paróka, műbajusz vagy smink felhasználásával zavarba ejtik a nézőt, aki a nemi identitás és annak felismerését "megkönnyítő" kategorizációinak csapdájába kerül. A férfi/nő, he/she  érvényüket vesztik.

"A queer elmélet egyik igen összetett aspektusát szerettük volna ábrázolni, mégpedig azt, hogyan konstruálódik a személyiség, az identitás, hogyan alakítja a társadalom az egyént. Az úgynevezett harmadik nemet szerettük volna bemutatni, ami összetett és különböző módon manifesztálódik."


A HÍR FOLYTATÁSA >>

Nők a fejlett és a fejlődő országokban


  • A nők világszerte jobb lehetőségeket látnak az életben, mint anyáik fiatalon – átfogó kutatás a nők médiahasználatára és vásárlási szokásaira vonatkozóan,
  • Növekvő öntudat mellett arról számoltak be, hogy stresszes az életük – nagy az időnyomás, és úgy érzik, túl sokat dolgoznak, 
  • Férfiakhoz képest a nők havonta 28 százalékkal gyakrabban telefonálnak, és 14 százalékkal több SMS-t írnak
A nők világszerte jobb lehetőségeket látnak az életben, mint anyáik fiatalon. A mai lányok, asszonyok döntenek a vásárlások nagy részéről, és előbbre léptek a munkahelyeken, valamint a politikában. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat öt világrész 21 országában végzett felmérése a nők médiahasználati és vásárlási szokásairól.

A növekvő öntudat mellett mindenütt arról számoltak be a megkérdezettek, hogy stresszes az életük. Valamennyien kisebb-nagyobb időnyomást éreznek, és úgy gondolják, hogy túl sokat dolgoznak.

Az egész világon több szerepben kénytelenek helytállni a nők. A fejlett országokhoz képest nagyobb nyomást érzékelnek a válaszadók a fejlődő országokban. Utóbbiakban növeli a stresszt, hogy ott alacsonyak a jövedelmek. Ezért saját vagy családjuk létszükségleteinek kielégítése után nem marad pénzük pihenésre, nyaralásra. A legnagyobb mértékű stresszt Indiában, Mexikóban és Oroszországban érzékelik a válaszadók. A fejlett országok közül a legstresszesebb életet a spanyol, francia és olasz nők élik.


Folytatása >>