A nem kedvelt repülőgépülések a legbiztonságosabbak

Galambos Dániel légiközlekedési szakértő, a Fotóblog bloggere elemezte, melyik ülés a legbiztonságosabb a repülőgépen. Az eredmény meglepő.
A legtöbb nyaraló és üzleti utazó a kényelmi szempontok – például lábtér, kényelem vagy könnyű hozzáférés a mosdóhoz – alapján választja az ülését. Sokan a lehető legelöl ülnek, hogy gyorsabban kiszállhassanak. Azonban kevesen választják szándékosan a hátsó sorok középső üléseit.
Pedig statisztikailag ezek a helyek a legbiztonságosabbak – írja a szakértő a The Conversation tudományos folyóiratban megjelent elemzésében. A szakértő által kiértékelt, 35 év repülőgép-baleseti adatain alapuló kutatás szerint a repülőgépek középső ülései mutatták a legalacsonyabb halálozási arányt: 28 százalék, szemben az ablak- vagy folyosó melletti helyek 44 százalékával.
Ha valaki vészkijárat mellett ül, gyorsabban elhagyhatja a gépet – feltéve, hogy azon az oldalon nincs tűz. Általánosságban elmondható, hogy balesetek nem mindig az „elméleti szabályok” szerint zajlanak. A szakértő például egy 1989-es esetet említ, amikor a United Flight 232 lezuhant Sioux City-ben (Iowa állam). A fedélzeten tartózkodó 269 emberből 184-en túlélték a katasztrófát.
A legtöbb túlélő a gép hátsó részében, az első osztály mögött ült – pedig statisztikailag ott volt a legkisebb esély a túlélésre.
Alapvetően – ahogy a szakértő is hangsúlyozza – a repülőgépek a legbiztonságosabb közlekedési eszközök közé tartoznak. 2019-ben közel 70 millió repülés történt világszerte, 287 halálesettel. Az USA Nemzeti Biztonsági Tanácsának adatai szerint a repülőgép-balesetben való halál esélye 1 a 205 552-höz, míg autóbaleset esetén 1 a 102-höz.
„Mégis sokkal több figyelem irányul a halálos közlekedési balesetekre” – mondja a szakértő. „De ha például egy nepáli ATR72-es gép lezuhan, az azonnal a hírek címlapjára kerül.”
A balesetek iránti érdeklődés továbbra is nagy – részben azért is, mert sokan szenvednek repülés közben szorongástól. Ezért is fontos, hogy a baleseteket részletesen kivizsgálják, és ezáltal tovább növeljék a repülés biztonságát – teszi hozzá a szakértő.